Vedtægter
for
Brødeskov Idrætsforening
Vedtaget på generalforsamlingen den 27.05.2025.
§1 Navn, hjemsted & formål
1.1 Foreningen er stiftet den 14.11.1963.
1.2 Foreningens navn er Brødeskov Idrætsforening.
1.3 Foreningen har hjemsted i Hillerød Kommune.
1.4 Foreningens formål er at danne rammerne for at alle unge og voksne kan deltage i idrætslige
aktiviteter og at sikre et kammeratligt trivselsmiljø til glæde for aktive, medlemmer og besøgende.
§2 Organisation
2.1 Brødeskov Idrætsforening organiseres som en forening, der tilbyder et alsidigt idrætstilbud.
§3 Medlemskab
3.1 Enhver kan optages som medlem i foreningen. Kun medlemmer er spilleberettigede på klubbens hold.
3.2 Indmeldelse skal ske til foreningens kasserer eller til en anden af bestyrelsen udpeget person.
3.3 Indmeldelse er bindende i mindst 3 måneder, idet den første måned dog betragtes som prøvetid.
3.4 Udmeldelse skal ske til foreningens kasserer med en måneds varsel. Udmeldelse kan kun accepteres, hvis medlemmet ikke har noget økonomisk
mellemværende med foreningen.
§4 Generalforsamling
4.1 Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed i alle anliggender, og den er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal, jævnfør dog 13.2.
4.2 Den ordinære generalforsamling afholdes hvert år i perioden 1. april til 31. maj.
4.3 Generalforsamlingen indkaldes med 14 dages varsel ved meddelelse på klubbens hjemmeside.
4.4 Ekstraordinær generalforsamling indkaldes såfremt 100 medlemmer skriftligt fremsætter ønske derom, eller såfremt bestyrelsen finder det påkrævet.
4.5 Forslag til behandling på en generalforsamling skal fremsættes skriftligt og være bestyrelsen i hænde senest 7 dage forinden. Personer, der ikke er
medlemmer af foreningen, må ikke deltage i generalforsamlingen.
4.6 Kun foreningens medlemmer har stemmeret. Medlemmer har stemmeret, når de er fyldt 15 år, og har indbetalt kontingent.
4.7 Alle stemmer skal afgives personligt.
4.8 Beslutninger på generalforsamlingen afgøres ved almindeligt stemmeflertal medmindre andet er særskilt bestemt.
§5 Generalforsamlingens valg og dagsorden
5.1 Generalforsamlingen vælger bestyrelsen, der består af: 1 formand og til 3 til 10 andre medlemmer.
5.2 Generalforsamlingen vælger endvidere 1 suppleant til bestyrelsen, 1 revisor, og 1 revisorsuppleant.
5.3 Formanden vælges for 1 år ad gangen.
5.4 Alle øvrige valg gælder for 2 år ad gangen. (3-10 bestyrelsesmedlemmer, 1 suppleant og 1 revisor afgår hvert år), bortset fra revisorsuppleanten, der
vælges for 1 år ad gangen.
5.5 Bestyrelsen vælger selv næstformand, kasserer, sekretær, og øvrige roller.
5.6 Dagsorden for ordinær generalforsamling skal være:
1) Valg af dirigent
2) Valg af referent
3) Aflæggelse af bestyrelsens beretning
4) Behandling af indkomne forslag
5) Fremlæggelse af det reviderede regnskab
6) Fastsættelse af kontingent for det kommende år
7) Valg af 1 formand
8) Valg af 3-10 andre bestyrelsesmedlemmer
9) Valg af 1 suppleant til bestyrelsen
10) Valg af 1 revisor
§6 Bestyrelsen
6.1 Bestyrelsen varetager foreningens daglige ledelse, og repræsenterer foreningen i alle forhold.
6.2 Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når mindst 3 af dens medlemmer, heriblandt formanden er til stede.
6.3 Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.
§7 Foreningens daglige virke og tillidsposter
7.1 Bestyrelsen kan udpege én eller flere personer med ansvar for afvikling og opsyn med foreningens daglige aktiviteter, herunder eksempelvis - men ikke
begrænset til - senior- og ungdomsformænd, halansvarlig, baneansvarlig m.v.
7.2 Valg til foreningens tillidsposter kan kun foretages blandt foreningens medlemmer, der er fyldt 15 år, idet dog formand og kasserer skal være fyldt 18 år.
§8 Kantine og klubhus
8.1 Bestyrelsen udpeger én eller flere personer med ansvar for driften af foreningens kantine og klubhus.
§9 Kontingent og restancer
9.1 Kontingent for foreningens medlemmer opkræves på den måde, bestyrelsen finder mest praktisk.
9.2 Hvis kontingentet ikke er betalt ved forfald, fremsendes rykkerskrivelse.
§10 Tegningsregel
10.1 Foreningen tegnes af formanden.
10.2 Til intern kontrol/brug i foreningen, skal alle betalinger på over 20.000 kr. godkendes af kassereren og formanden. Hvis kassereren og formanden er
samme person, skal betalinger over 20.000 kr. godkendes af et andet medlem af bestyrelsen.
10.3 Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen.
§11 Regnskab
11.1 Foreningens regnskab går fra 1. januar til 31. december.
11.2 Kassereren har ansvaret for udarbejdelse af foreningens regnskab, hvilket efter aftale med bestyrelsen kan ske med bistand fra en revisor.
§12 Eksklusion og karantæne
12.1 Overtrædelse af foreningens vedtægter samt utilbørlig og usportslig optræden, såvel inden- som udenfor foreningens rammer, som vil skade foreningens
navn og rygte, medfører foreløbig eksklusion eller karantæne.
12.2 Kontingentrestance kan medføre foreløbig eksklusion eller karantæne.
12.3 Bestyrelsen træffer beslutning om eksklusion eller karantæne.
12.4 Bestyrelsen giver skriftlig meddelelse til medlemmet om bestyrelsens beslutning. Medlemmet har dog ret til på det førstkommende bestyrelsesmøde,
eller respektive førstkommende generalforsamling, at stå frem og forsvare sin sag.
§13 Beslutning om vedtægtsændringer eller foreningens ophør
13.1 Beslutninger om vedtægtsændringer kan kun ændres efter forslag herom, og såfremt 3/4 af de på den ordinære generalforsamling mødte medlemmer
stemmer for ændringen.
13.2 Hvis der til en generalforsamling er stillet forslag om foreningens ophør, og der ikke er mødt mindst 3/4 af foreningens medlemmer, skal der indkaldes til
en ekstraordinær generalforsamling tidligst 14 dage senere, og denne regnes da for beslutningsdygtig med 3/4 flertal, uden hensyn til det mødte antal
medlemmer.
§14 Ophør
14.1 I tilfælde af foreningens ophør skal den siddende bestyrelse nedsætte et udvalg af ansvarlige personer til at forvalte foreningens midler og ejendele, til
der senere dannes en ny idrætsforening.